top of page
חיפוש

האם יוגה מתאימה לכולם?

עודכן: 17 באוק׳ 2021

התשובה הפשוטה היא – לא. יוגה אינה לכל אדם, ולא כל סגנון תרגול מתאים לכולם. על אף שבעבר הייתי טוענת אחרת לגמרי, אחרי זמן של חקירה והתבוננות למדתי שלא כל אדם מתאים ליוגה, והיא לא מתאימה לכל אדם.


התשובה היותר מעודנת היא, שבעוד שאפשר למצוא תרגול יוגה שמתאים לכל אחד, צריך רצון, מסירות והתמדה.

מספר המקורות שהיוגה שואבת מהם הוא מאוד גדול, וככל שעברו השנים צמחו עוד גישות, סגנונות ופרשנויות, והיום קשה מאוד להבין מה זו בדיוק יוגה.

היה לי פעם שותף לדירה שאמר לי: "מה זה יוגה, זה שעושים ככה עם הידיים לא? (ושם כפות ידיים יחד)", ואז הוסיף: "זה לא בשבילי, אני שונא לשבת בשקט ואני לא גמיש".

כדי לתרגל יוגה לא צריך לא את זה ולא את זה; אין כמעט אף סיבה שתמצאו לא לתרגל יוגה.

יוגה אפשר לתרגל בישיבה על כיסא, כמו שעושות הגמלאיות הג'דאיות שאני זוכה ללמד; ואפשר לתרגל יוגה תרפיה להחלמה; אפשר לתרגל יוגה רכה או יותר דינאמית בהתאם למטרות ולצרכים האישיים; ואפשר לתרגל יוגה גם בלי לזוז מהמקום, וזה יהיה התרגול הכי גבוה – תרגול של מדיטציה.

אם נפשוט את כל מה שאנחנו יודעים על יוגה לכדי משפט אחד, זה יהיה המשפט הזה:

"יוגה היא השקטת תנודות ההכרה".

זוהי אחת הסוטרות (פסוק) המפורסמות מהיוגה סוטרה של פטנג'לי, אחד מכתובי היוגה. כל התרגולים שאנחנו עושים ביוגה, ובכלל זה התרגול הגופני, תרגולי הנשימות ותרגול המדיטציה, הם במטרה להגיע לשם. אל המקום שבו אנחנו שוהים בהשקטה, בהדממה של תנודות ההכרה, כמו זיכרון, מחשבות, תכנונים ועוד.

היום הגישה ליוגה במערב היא יותר טיפולית, והרבה אנשים נשארים בשלב הזה. שזה כמובן בסדר גמור, אבל אם יש לנו כלי כזה מדהים – למה לא להשתמש בו עד הסוף?

תרגול היוגה הוא מעבר לתרפיה, למעשה תרגול היוגה כתרפיה הוא פיתוח מאוחר. היוגה באה להביא אותנו להכרה עצמית מושלמת, איחוד עם האני הגבוה שלנו, ורתימה של ההכרה (המיינד) כדי להתחבר למציאות ולנווט את חיינו.

התרגול הזה בא לעזור לנו להבין שהשקט לא נמצא בהכרה, ואם נחפש אותו שם תמיד נמצא אכזבה. למשל, הניסיון לייצר חיים נטולי דאגות, "לשחרר את האגו" ולחיות תמיד בהתרחבות – האם זה אי פעם עבד למישהו? לא! מפני שזה לא טבע ההכרה. ההכרה בטבעה משתנה תמיד, יש בה כיווץ והתרחבות, דחייה והליכה אל עבר, בא לי-לא בא לי.

השקט נמצא במקום הרבה יותר גבוה – הוא נמצא בחלק בנו שמתבונן תמיד במציאות כפי שהיא. חישבו על פעם שצעדתם בטבע, ולפתע הכל היה שקט, והייתם רק אתם מול הבריאה. החיים היו פשוט החיים. זה המתבונן שנמצא בכל אחד מאיתנו.

זה רגע חמקמק, אבל עם התרגול וההתמדה, אפשר להביא אותו אל חיינו באופן קבוע. ואז נוכל לחיות את החיים במלואם, על כל השפע שיש להם להציע.

עוד סוטרה מפורסמת אומרת: "אימון זה מכה שורשים כאשר מבוצע כראוי, בהתמדה ולאורך זמן".

ולכן יוגה לא מתאימה לכולם – זוהי דרך שאם נרצה לראות בה תוצאות, נצטרך לעבוד. להתמיד, להמשיך. לפעמים זה קשה, לפעמים לא נרצה, אבל יוגה כאן – לכל החיים.

200 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page